Onderhoud aan uw woning

Openbaar Belang verzorgt het onderhoud van uw woning. Dat proberen wij zo goed mogelijk te doen. We verzorgen het periodiek onderhoud zoals buitenschilderwerk maar nemen ook (spoed)reparaties voor onze rekening. Soms is periodiek onderhoud niet meer voldoende. Dan is groot onderhoud de enige oplossing. Hieronder verstaan we zaken als het plaatsen van een nieuw dak of het vervangen van een gevel. Als er plannen zijn voor groot onderhoud, dan starten we een uitgebreid traject. We gaan dan zo vroeg mogelijk met u om tafel, zodat voor iedereen duidelijk is wat er gaat gebeuren. Natuurlijk zijn er dingen die u zelf verbetert aan de woning. U zorgt bijvoorbeeld voor een kleurtje op de binnenmuren of behangt deze naar eigen smaak. Het netjes houden van uw woning en uw tuin doet u ook zelf.

Veel gevraagd over Onderhoud aan uw woning

Binnenkort wordt de buitenkant van mijn huis geschilderd. Maar ik ga op vakantie. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt bellen met het schildersbedrijf. U vindt de gegevens in de brief die u van ons ontving. De schilder maakt afspraken met u.

Heeft u informatie over brandveiligheid?

Algemeen

Brandveiligheid is van belang. Houdt u er rekening mee dat vluchtwegen altijd goed bereikbaar moeten zijn. Plaats dus geen voorwerpen (losse kastjes, fietsen, planten of afval) op de galerij, in het trappenhuis of op de bergingsgangen.

Tips over brandveiligheid leest u hier.

Iemand wil namens Openbaar Belang iets controleren in mijn woning. Moet ik die diegene binnenlaten?

Algemeen

U ontvangt altijd een aankondigingsbrief van Openbaar Belang als wij een ander bedrijf een controle laten uitvoeren in uw woning. De persoon die de controle komt uitvoeren, kan zich altijd legitimeren. Daar kunt u naar vragen als u het niet vertrouwt. 

Ik heb tijdens planmatig onderhoud een vraag/probleem. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt contact met ons opnemen via (038) 45 67 222 of stuur een mail.

Er is iemand bij mij aan de deur (geweest). Hoe weet ik dat deze persoon namens jullie langskomt?

Algemeen

Als er onderzoek in de wijk en woning gedaan wordt, ontvangt u van ons een brief. Medewerkers, ook van de aannemer, kunnen zich legitimeren. Vraag gerust om die legitimatie en/of de brief. Vertrouwt u het niet? Bel dan met ons via (038) 45 67 222..

Er wordt binnenkort (planmatig) onderhoud aan mijn woning gedaan. Hoe gaat dat in zijn werk?

Algemeen

U krijgt bericht als de aannemers de wijk in gaan om de woningen te bekijken. Dit doen zij om voor ons een prijs te maken voor het werk. Wij selecteren hierna de aannemer. Zodra bekend is wie de klus gaat doen, krijgt u opnieuw bericht. We laten weten wat er gaat gebeuren en bij wie u terecht kunt met vragen. Van de aannemer krijgt u ook bericht op welke datum ze bij u aan het werk gaan.

Hoe werkt het planmatig onderhoud?

Algemeen

Elk jaar kijken we voor welke woningen planmatig onderhoud staat gepland. Sommige werkzaamheden voeren we eenmaal in de 20 tot 30 jaar uit. Ander onderhoud doen we eens per 2 jaar. Onder planmatig onderhoud valt onder andere onderhoud aan de verwarmingsketel, schilderwerk aan de buitenzijde, herstellen van gevels, vervangen van dakgoten en het vernieuwen van de badkamer, keuken of toilet. U krijgt op tijd bericht als uw woning aan de beurt is. U hoort dan wat we gaan doen. 

Ik heb na planmatig onderhoud problemen gekregen. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt contact met ons opnemen via (038) 45 67 222 of stuur een mail.

Kan mijn keuken, badkamer of toilet worden vervangen?

Algemeen

Wij vervangen keukens, badkamers en toiletten tijdens planmatig onderhoud. Alleen als de technische staat erg slecht is, vervangen wij tussentijds. Bent u van mening dat dit het geval is? Neemt u dan contact met ons op via (038) 45 67 222. Dan komt een medewerker langs om dit te beoordelen. Keukens vervangen wij na ongeveer 23 jaar, badkamers en toiletten na ongeveer 30 jaar.

Mijn woning is geschilderd. De ramen zijn erg vies geworden. Wat nu?

Algemeen

De ramen mogen de eerste weken niet gewassen worden. De verf moet eerst drogen.

Moet ik betalen voor planmatig onderhoud?

Algemeen

Meestal zijn de kosten voor planmatig onderhoud voor onze rekening. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij het plaatsen van zonnepanelen staat hier een maandelijkse huurverhoging tegenover. Dit vertellen we u altijd vooraf zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Tegenover deze extra kosten staat vrijwel altijd een besparing van de energiekosten. Laat u tijdens het planmatig onderhoud extra werkzaamheden uitvoeren door de aannemer? Dan zijn deze kosten altijd voor u zelf.

Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?

Algemeen

Wij vervangen een verwarmingsketel na ongeveer 20 jaar. Alleen als de technische staat erg slecht is vervangen wij tussentijds.

Wanneer wordt planmatig onderhoud aan mijn woning uitgevoerd?

Algemeen

U krijgt tijdig bericht als er planmatig onderhoud aan uw woning wordt uitgevoerd. Wilt u weten wanneer bepaalde werkzaamheden worden uitgevoerd? Belt u ons dan via (038) 45 67 222. Dan kunnen wij u informatie geven. Dit is dan wel onder voorbehoud, want in de planning van de komende jaren schuiven we mogelijk nog. Bijvoorbeeld om technische of financiële redenen.

Wat is een omgevingsvergunning?

Algemeen

Voor ingewikkelde bouwkundige klussen heeft u vooraf toestemming nodig. Bijvoorbeeld als u een serre wilt plaatsen. U kunt hier uw woningverbetering aanvragen. Informeer vooraf zelf of u toestemming nodig heeft van uw gemeente via het aanvragen van een omgevingsvergunning. Kijk op website omgevingsloket. Is een omgevingsvergunning nodig? Stuur dan een kopie aan ons op. De kosten van de vergunning(en) zijn voor uw rekening. U mag pas starten met de klus nadat u de vergunning heeft ontvangen. Als u geen toestemming krijgt van de gemeente, geven wij ook geen toestemming voor de klus.