Hoe wij werken

Met alle collega’s werken wij dagelijks aan de volkshuisvestelijke opgave in Zwolle. Door anders te kijken naar vraagstukken, samenwerking op een andere manier in te richten en persoonlijke ontmoeting te versterken, kunnen we van nog grotere betekenis zijn voor specifieke doelgroepen en daarmee van toegevoegde waarde voor het wonen in Zwolle. Dat doen wij langs zes lijnen die bepalend zijn voor hoe wij werken.

Openbaar Belang…

… is proactief.

We wachten niet totdat de vraag naar ons toe komt, we gaan zelf op de vraag af. Zien wij kansen, dan pakken we die op en gaan we daarover met anderen in gesprek om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Zo bieden wij ook woningen actief aan om te kunnen matchen in een specifieke woonbehoefte. Bijvoorbeeld voor starters en mensen met een urgente woonbehoefte.

… gaat uit van wat wél kan.

We denken in oplossingen in plaats van problemen. Daarom zoeken we eerst naar mogelijkheden binnen bestaande regels en systemen. Biedt dat geen uitkomst, dan zoeken we verder. Indien nodig schakelen we andere partijen in uit ons brede netwerk. Belangrijk uitgangspunt voor ons is, dat we altijd open zijn in wat we doen en op transparante wijze aangeven wat ons afwegingskader is geweest om tot besluiten te komen.

… is altijd op zoek naar onbenutte mogelijkheden.

Onze medewerkers zijn vaak generalisten en denken niet in hokjes. Ze zoeken door totdat ze de juiste toegevoegde waarde voor dat moment kunnen bieden. We dagen daarbij iedereen uit om met verrassende ideeën te komen en vanuit creativiteit nieuwe werkwijzen te ontwikkelen. We tonen verbindingskracht door niet onszelf centraal te stellen, maar ons tot een schakel te maken binnen het grotere geheel, om vervolgens daarbinnen vanuit onze eigen autonomie te handelen. Zowel vanuit het belang van de huurder, partners, de organisatie als de individuele medewerker.

… hanteert een transparant afwegingskader.

Wij gaan niet over één nacht ijs. De keuzes die wij maken zijn weloverwogen en goed doordacht. Dat betekent echter niet, dat wij alle effecten kunnen voorzien en precies weten wat de impact van onze besluiten zijn. Daarom zorgen we voor een transparant kader waarlangs wij de argumenten wegen, zodat we naar huurders en partners kunnen uitleggen waarom welke keuzes zijn gemaakt. We zijn helder in het afwegingskader wanneer we voor dilemma’s worden gesteld. Daarbij hebben we prestatievelden met bijbehorende kritische prestatie indicatoren (KPI) die er voor ons toe doen, waarmee duidelijk is waarop wij sturen. Denk daarbij aan veiligheid, duurzaamheid en kostenbewustheid, voor ons en voor de huurder.

… geeft ruimte aan haar medewerkers voor nieuwe focus.

Scherpere keuzes maken in wat we wel en niet doen, betekent dat er meer ruimte komt voor het leveren van maatwerk, het doorvoeren van innovaties en het bouwen aan relaties. Een nieuwe focus waarbij een positieve leer- en werkcultuur een belangrijke randvoorwaarde is. Onze collega’s worden gestimuleerd om zich te blijven ontwikkelen. Van medewerkers verwachten we eigenaarschap om daar zelf verantwoordelijkheid in te nemen en actief aan te geven wat nodig is voor hun vitaliteit.

… weegt besluiten af tegen de betekenis ten opzichte van onze visie en missie.

Onze ondernemingsstrategie is het handvat voor onze (toekomstige) keuzes. Dat betekent niet dat wij, alleen omdat we een corporatie zijn, alle volkshuisvestelijke opgaven in Zwolle oppakken. We kijken waar onze kracht ligt en hoe dat aansluit bij onze visie en missie. Vervolgens wegen we af of wij van toegevoegde waarde kunnen zijn.

 

Terug naar het overzicht