Vroegsignalering
Openbaar Belang wil huurders met een betalingsprobleem zo goed mogelijk helpen. Wij doen dit door met de huurders te praten en samen een oplossing te zoeken.
We moeten ook betalingsachterstanden melden bij de gemeente Zwolle. Dit is sinds 1 januari 2021 verplicht volgens de wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening. Ook energiebedrijven, drinkwaterbedrijven en zorgverzekeraars geven, net als de 3 Zwolse woningcorporaties, betalingsachterstanden door.
Heeft u uw huur nog niet aan het einde van de maand betaald? Dan moeten wij uw gegevens doorgeven aan de gemeente Zwolle.
Heeft u een betaalachterstand bij 2 of meer van deze organisaties? Dan neemt het Sociaal Wijkteam van de gemeente Zwolle contact met u op. Samen wordt er gekeken wat er aan de hand is en welke hulp er geboden kan worden. De medewerker van het Sociaal Wijkteam maakt afspraken met u over de betalingen.
Zorgplicht
Ziet u aankomen dat betalen niet gaat lukken of heeft u al een betalingsachterstand? Wat de oorzaak ook is, neem dan zo snel mogelijk contact op met Rianne van den Brom en/of Diana Elbrink van de afdeling Huurincasso van Openbaar Belang.
Vanuit onze zorgplicht denken wij graag met u mee, bijvoorbeeld in de vorm van een betalingsregeling. Ook kunnen wij u doorverwijzen naar instanties die u verder kunnen helpen. Wij werken nauw samen met Op Orde/ Sociaal Raadslieden, Sociale Wijkteams, Schuldhulpmaatje en Gemeente Zwolle.
Neem telefonisch contact met ons op via 038 – 4567 222. Zijn wij telefonisch niet bereikbaar, stuur dan een email naar teamincasso@openbaarbelang.nl. Wij nemen dan zsm contact met u op.
Zoekt u op tijd contact met Openbaar Belang? Dan is het niet altijd nodig om u vanuit de wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening aan te melden bij de gemeente Zwolle.