Gas-water-elektra

Gas, water en elektra in uw woning regelt u zelf met de energieleveranciers. Soms zitten er energiekosten in de huur, bijvoorbeeld voor het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes. Als dat zo is dan staat dit altijd op uw huurovereenkomst.

Veel gevraagd over Gas-water-elektra

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Heeft u een elektrastoring? Doe altijd eerst een stekkerproef om uit te sluiten dat het aan uw eigen apparatuur ligt: Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit. Schakel daarna alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in. Stop alle stekkers weer terug in de stopcontacten. Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing. Vervangen of repareren van het apparaat is dan de oplossing.
Geeft geen enkel apparaat een probleem? U heeft niet teveel apparaten tegelijk op 1 stroomgroep aangesloten? En valt de stroom toch uit? Dan is er waarschijnlijk iets met de elektra-installatie aan de hand. U kunt dit melden via onze site of bellen naar  (038) 45 67 222. Let op: Blijkt dat de storing toch door uw eigen apparaten of door uzelf is veroorzaakt? Dan betaalt u alsnog de reparatiekosten. Wij sturen u dan een rekening.

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Is dit in uw hele woning zo? En hebben de buren dit probleem ook? Neem dan contact op met Vitens. Verschilt de druk per kraan? Dan staat uw hoofdkraan misschien niet goed open. Kijk voor de zekerheid of de hoofdkraan goed open staat. Ook kan het zeefje op de kraan verkalkt zijn. Deze kunt u eraf draaien en reinigen met azijn.

Wat kan ik doen als ik geen warm water meer heb?

Kijkt u eerst of het om 1 kraan gaat of om meerdere kranen.
Gaat het om 1 kraan dan zit het probleem waarschijnlijk bij de kraan zelf. U kunt u een reparatieverzoek doen via onze website of ons op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur bellen via (038) 45 67 222.

Gaat het om meerdere kranen? Kijk dan of de waterdruk van uw verwarmingsketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop u dit kunt zien. De waterdruk moet hoger zijn dan 2 bar. Is de waterdruk lager? Vul dan uw ketel bij. Is de druk hoog genoeg? Bel dan ons op (038) 45 67 222. Via het menu wordt u doorverbonden met de installateur.
Woont u in de Monteverdilaan of Wanningstraat? Dan kunt u in dit geval 24 uur per dag, 7 uur in de week bellen met Unica, telefoon (088) 864 2222.

Wat moet ik doen als ik gaslucht ruik?

Sluit onmiddellijk de gaskraan en open uw ramen. Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op. Neem meteen contact met ons op via (038) 45 67 222. Bel niet vanuit uw eigen huis, maar ga hiervoor naar buiten of de buren. Buiten kantoortijden schakelen wij u automatisch door naar onze servicedienst.

Ik wil graag overstappen van gas naar elektrische koken (inductie). Wat kunnen jullie voor ons betekenen?

Wij zorgen ervoor dat de meterkast wordt aangepast. De gasleiding wordt uit de keuken verwijderd en indien mogelijk weggewerkt. Ook maken wij een geschikt aansluitpunt in de keuken. Wilt u deze aanpassingen? Stuur ons dan een mail.

Let op: Wij zorgen voor een aansluiting van maximaal 7,2 kW (2 groepen van 3,6 kW). Kijk bij aanschaf van een inductie kookplaat dus goed naar de aansluitwaarde.

Heeft u een hogere aansluitwaarde nodig? Dan wordt eerst (door een installateur) beoordeeld of dit in uw woning kan. Is dit mogelijk, dan zorgen wij hier voor. De meerkosten zijn wel voor uw rekening.

Er zit geen gaskraan in mijn nieuwe woning. Wat kan ik doen ?

De gaskraan en gasslang is voor rekening voor u. Wij doppen de gasleiding af en controleren of er gaslekkage in uw woning is. U kunt zelf een deskundige in huren om dit voor u uit te voeren.